تبلیغات
زیارت عاشورا
پایگاه تخصصی نماز - آداب قلبی نماز (قسمت سوم) : توجه به عظمت خداوند و ذلت خود

درباره سایت


تا به کی اندر نماز و بی نیاز
تا به کی غرق نیاز و بی نماز

تا به کی محروم از فیض ازل
تا به کی محبوس زندان امل

تا به کی در محضر حق بی حضور
تا به کی خاموش در دریای نور

شو غریق بحر عرفان در نماز
هرچه خواهی کن طلب از بی نیاز

با عروجت پرده ها را پاره کن
کشف سر و ستر و هر بیگانه کن

منبع فیض ازل باشد نماز
پس کنار سجده گاهت دل بباز


تا حالا از این منابع در این وبلاگ استفاده کرده ام:
کتاب عروج تا بینهایت علامه مصباح یزدی
کتاب تفسیر نماز حجت الاسلام قرائتی
کتاب عین الحیات علامه مجلسی
سخنرانی حجت الاسلام انجوی نژاد با موضوع حقیقت نماز
سخنان امام خامنه ای
کتاب شرح چهل حدیث از امام خمینی
کتاب جلوه وصال از احادیث امام رضا علیه السلام
کتاب آداب نماز از امام خمینی
وب سایت تبیان
وب سایت صدا و سیما
و...
از سال 1384 با شما بودیم...

کد های اختصاصی

حتما از تالار گفتگو استفاده کنید

Видео

» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز : 0
» بازدید دیروز : 2
» بازدید این ماه : 6
» بازدید ماه قبل : 7
» بازدید کل : 8
» آخرین بازدید :

Опросы
مسابقه شماره 14:هر كس مى خواهد بداند نمازش قبول شده است یا نه ، باید ببیند آیا نمازش او را از، گناهان بازمی‌دارد؟ به هر اندازه باز دارنده باشد به همان اندازه نماز او پذیرفته شده است .از کیست؟









دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول میزبان پنجمین دوره از مسابقات نماز منطقه ده کشور شد
گاهی از نیاز واقعی جامعه غافلیم ...
شبکه آنلاین ویدیویی پایگاه تخصصی نماز افتتاح شد...
گردهمایی دانشجویان یاور نماز با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی...
گزارش آسوشیتدپرس از معلم ایرانی سازنده روبات آموزشگر نماز...

گفتیم یکی از مهم ترین آداب قلبی در هر عبادتی خروج از منزل خودبینی و خودپسندی است.

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» (نساء/100) یعنی : «کسی که از خانه اش بیرون شود در حالی که هجرت کننده به سوی خدا و رسول اوست، آنگاه مرگ او را دریابد، پاداش او بر خدا واقع (ولازم) شده.».

در این آیه اشاره به مقام مهاجرین الی الله است. دو نوع هجرت به سوی خداوند داریم. صورت ظاهری هجرت، هجرت از خانه ی تن به سوی کعبه یا حرم اولیاء الله است. اما هجرت معنوی خروج از خانه ی نفس و منزل دنیا به سوی خدا و رسول اوست که در واقع هجرت به سوی رسول الله و اولیاء نیز هجرت الی الله است. تا زمانی که نفس هنوز تعلقی به خویشتن دارد مسافر نشده است. تا بقایای خودبینی در نظر سالک باشد هنوز مهاجر به حساب نمی آید.

وقتی انسان وجود خود را کاملا تسلیم خدا کرد و این خانه را به صاحب خانه واگذار نمود و هیچ گونه اراده ای که ناشی از هواهای نفسانی باشد در آن داخل نکرد، آنوقت صاحب خانه خود زمام امور این خانه را به دست خواهد گرفت. در آن وقت است که چشم او چشم الهی می شود و با چشم حق خواهد نگریست؛ و گوش او گوش الهی شود و با گوش حق خواهد شنید و ... . برعکس این مطلب هم صحیح است. هرچقدر نفسانیات انسان برایش موضوعیت داشته باشد به همان اندازه از الهی شدن دور خواهد بود و ناقص به حساب خواهد آمد.

هر چقدر این حالت در انسان تقویت شود عبادت او روحانی تر و روح عبادت قوی تر می شود. در این مرحله است که ممکن است به مدد خداوند و اولیای طاهرین، انسان به حقیقت عبودیت پی ببرد و از سر عبادت چیزهایی بفهمد. این ادب، مخصوص نماز نیست بلکه در تمام عبادات باید رعایت شود. اما اهمیت رعایت آن در نماز به این خاطر است که نماز جامع ترین عبادات است. نماز در بین عبادات مانند انسان کامل است در میان سایر انسانها.

جز با قدم عبودیت نمی توان به معراج حقیقی رسید. به همین خاطر است که در آیه ی معراج در قرآن کریم آمده است: «سبحان الذی اسری بعبده» (اسراء/1) یعنی «منزه است خداوندی که بنده اش را سیر داد.» پس این مقام عبودیت بوده است که ذات مقدس پیامبر را به معراج سیر داد. در تشهد نماز هم که رجوع از فنای مطلق است، به عبودیت پیامبر قبل از رسالت او شهادت می دهیم (عبده و رسوله) که می تواند نشان دهنده ی این حقیقت باشد که مقام رسالت نیز در نتیجه جوهره ی عبودت است.




طبقه بندی: آداب قلبی نماز،

دعای عظم البلا
ذکر کاشف الکرب